Sprog i Møllevang

 

Vi vil gerne invitere jer til at læse en bog med jeres barn, muligvis på en anden måde end I plejer.

Baggrunden tager sit udspring hos lærerne i vores lokale skole.

De oplever, at der er en stigende tendens til, at deres elever mangler ord og samtidig er udfordret i, at danne længere sætninger.

 Vi er opmærksomme på at lysten til at tale går hånd i hånd med oplevelsen af at blive lyttet til.

Vi har tænkt over hvordan vi i Møllevang kan være med til at styrke børnenes sprog. Det sker allerede på mange fronter:

Vi beskriver børnenes handlinger mens de er i aktion, vi følger op på egne handlinger ved at visualisere dem, vi undre os sammen med børnene, vi synger, udfordrer kroppen, leger, spiller, læser og støtter op omkring den gode samtalestrukturer så alle har mulighed for at blive hørt.

Der sker mange ting i Møllevang, som er med til at styrke sproget.

Vi har vores eget mini bibliotek ”Bogposen”.

Det er et tilbud til jer hvor vi har valgt nogle bøger ud, som I må låne med hjem. Med bogen følger en lille guide, som beskriver hvordan man også kan læse en bog. Guiden er inspireret af begrebet: Dialogisk læsning.

 

Der er ikke en rigtig måde at læse og fortolke disse bøger på, lyt derimod til jeres børn efter deres vinkel og stil spørgsmål ud fra deres opfattelser.

En bog om huse kan måske ende i tanker om himmelrummet, hvem ved hvad der gemmer sig af spændende refleksioner.

Det er tanken at bogen bliver læst flere gange.

Læse guide

Første gang I læser bogen

Før I læser:

– Fortæl hvad bogen hedder, hvem har skrevet og illustreret bogen

– I kan tale om bogens omslag og hvad I hver især tror den handler om

Under læsning

-Læs bogen højt.
– Stop op og lyt når dit barn stiller spørgsmål, Er det f.eks. et spørgsmål om farver så udvid samtalen og stil spørgsmål, der følger op på farver: Hvilken farve syntes du passer til billedet? Er der nogle særlige kulører, der kan sige noget om f.eks. ens humør? Tal om det der er relevant i forhold til dit barns underen.

-Er der nogle ord I eller barnet ikke kender? Hvad mon de betyder?

Efter læsning

– Stil åbne spørgsmål til handlingen: Gad vide hvorfor fuglen ikke ville bo i fuglehuset? Snak sammen om hvad I tænker og følg op på dit barns tankegang og stil nye spørgsmål ud fra den. I kan f.eks tale om det var nogle gode eller dårlige ting der skete i bogen? Har I selv oplevet noget der minder om det, hvordan var det, hvad gjorde I? Lyt til dit barns erfaringer.

– Hvordan var bogen? Passede billederne til teksten

 

Anden gennemlæsning:

Før I læser:
Tal igen om titel, forfatter, omslag nøjagtig som første gang, lad barnet byde ind.

– Aftal hvem der skal læse/fortælle historien. Jer eller jeres barn.

Under læsning

– Tag udgangspunkt i illustrationerne/teksten

– Tal om hvad der sker på næste side, før I vender bladet,

– I kan undre jer sammen; Hvorfor personerne/dyrene handler som de gør, hvad kunne de også gøre?

Efter læsning

-Tal igen om jeres egne oplevelser omkring bogens emne, har I andre bøger/film, der minder om bogens tema?

-Kan I lege, klippe, tegne noget, der relatere til bogens handling

Lad dit barn komme så meget til orde som muligt, vær opmærksom på om dit barn har energi til processen, afkort den endelig, så det stadig bliver en dejlig læseoplevelse for alle.